x تبلیغات
دانلود طرح جابر

نمونه طرح جابربن حیان کلاس ششم لرزه نگار

 

نمونه طرح جابربن حیان کلاس ششم لرزه نگار

دانلود نمونه طرح جابربن حیان کلاس ششم لرزه نگار

این مجموعه شامل:

پوستر های طرح جابربن حیان در مورد   لرزه نگار
تابلوی نمایش طرح جابربن حیان  در مورد   لرزه نگار
عکس جابربن حیان در مورد   لرزه نگار
مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان   لرزه نگار
این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.
قسمتی ازین مجموعه
 

زمین‌لرزه یا زلزله لرزش و جنبش زمین است که به علّت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوستهٔ زمین در مدّتی کوتاه روی می‌دهد. محلّی که منشأ زمین‌لرزه است و انرژی از آنجا خارج می‌شود را کانون ژرفی، و نقطهٔ بالای کانون در سطح زمین را مرکز سطحی زمین‌لرزه گویند. پیش از وقوع زمین‌لرزهٔ اصلی معمولاً زلزله‌های نسبتاً خفیف‌تری در منطقه روی می‌دهد که به پیش‌لرزه معروفند. به لرزش های بعدی زمین‌لرزه نیز پس‌لرزه گویند که با شدّت کمتر و با فاصلهٔ زمانی گوناگون میان چند دقیقه تا چند ماه رخ می‌دهند.

زمین لرزه نتیجهٔ رهایی ناگهانی انرژی از داخل پوسته زمین است که امواج ارتعاشی را ایجاد می‌کند. زمین لرزه‌ها توسط دستگاه زلزله سنج یا لرزه نگار ثبت می‌شوند. مقدار بزرگی یک زلزله متناسب با انرژی آزاد شده زلزله است. زلزله‌های کوچکتر از بزرگی ۳ اغلب غیر محسوس و بزرگتر از ۶ خسارت‌های جدی را به بار می‌آورند.

 

اطلاعات اضافی درباره این طرح جابربن حیان کلاس ششم لرزه نگار:

این پروژه به صورت کامل و آماده پرینت توسط دانش آموزان و معلمین و آموزگاران گرامی می باشد. تمامی فایل های این مجموعه قابل ویرایش و در قالب ورد (Word)  می باشند.

لینک دانلود:

نمونه طرح جابربن حیان کلاس ششم لرزه نگار

 

نمونه طرح جابربن حیان کلاس ششم لرزه نگار

طرح جابر کلاس پنجم چه عواملی باعث فرسایش خاک می شود

 

طرح جابر کلاس پنجم چه عواملی باعث فرسایش خاک می شود

نمونه طرح جابر کلاس پنجم چه عواملی باعث فرسایش خاک می شود؟

این مجموعه شامل:

پوستر های طرح جابربن حیان در مورد   چه عواملی باعث فرسایش خاک می شود؟
تابلوی نمایش طرح جابربن حیان  در مورد   چه عواملی باعث فرسایش خاک می شود؟
عکس جابربن حیان در مورد   چه عواملی باعث فرسایش خاک می شود؟
مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان   چه عواملی باعث فرسایش خاک می شود؟
این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.
قسمتی ازین مجموعه
 

مواد تشکیل دهنده خاک‌ها

موادی که خاک‌ها را تشکیل می‌دهند به چهار قسمت تقسیم می‌شوند :

مواد سخت : مواد سخت را ترکیبات معدنی تشکیل می‌دهند ولی ممکن است دارای مقداری مواد آلی نیز باشند. البته این ترکیبات معدنی از تخریب سنگ‌های اولیه یا سنگ مادر حاصل شده‌اند که گاهی اوقات همراه با مواد تازه کلوئیدی و نمک‌ها می‌باشند.
موجودات زنده در خاک‌ها : تغییراتی که در خاک‌ها انجام می‌پذیرد بوسیله موجودات زنده در خاک انجام می‌گیرد. قبل از همه ریشه گیاهان ، باکتری‌ها ، قارچها ، کرم‌ها و بالاخره حلزون‌ها در این تغییرات شرکت دارند.
آب موجود در خاک‌ها : آبی که در خاک وجود دارد حمل مواد حل‌شده را به عهده دارد که البته این مواد حمل شده برای رشد و نمو گیاهان به مصرف می‌رسد. آب موجود در خاک‌ها از باران و آبهای نفوذی ، آب جذب شده و بالاخره آبهای زیرزمینی تشکیل شده که در مواقع خشکی از محل خود خارج شده و بمصرف می‌رسد.
هوا همراه با آب در خوه‌های خاک‌ها وجود دارد که البته این هوا از ضروریات رشد و نمو گیاهان و ادامه حیات حیوانات می‌باشد. مقدار اکسیژنی که در این هوا وجود دارد از دی اکسید کربن کمتر است و این بدان علت است که ریشه گیاهان برای رشد و نمو اکسیژن مصرف کرده و دی اکسید کربن پس می‌دهند.
 

اطلاعات اضافی درباره این نمونه طرح جابربن حیان کلاس پنجم ابتدایی:

این پروژه به صورت کامل و آماده پرینت توسط دانش آموزان و معلمین و آموزگاران گرامی می باشد. تمامی فایل های این مجموعه قابل ویرایش و در قالب ورد (Word)  می باشند.

لینک دانلود:

طرح جابر کلاس پنجم چه عواملی باعث فرسایش خاک می شود

 

طرح جابر کلاس پنجم چه عواملی باعث فرسایش خاک می شود

نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی رفع شوره زار در خاک

 

نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی رفع شوره زار در خاک

دانلود نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی رفع شوره زار در خاک
این مجموعه شامل:

پوستر های طرح جابربن حیان در مورد    رفع شوره زار در خاک
تابلوی نمایش طرح جابربن حیان  در مورد    رفع شوره زار در خاک
عکس جابربن حیان در مورد    رفع شوره زار در خاک
مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان    رفع شوره زار در خاک
این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.
قسمتی از طرح جابر پایه ششم ابتدایی رفع شوره زار در خاک
در تشکیل زمین های شور و کویرهای نمک جهان، عوامل بی شماری در طول دوران زمین شناسی تا کنون دخالت داشته اند.

نمک و مبنای آن

شوره زاری یا نمکی شدن زمین ها، عبارت از جمع شدن مقدار معینی از نمک محلول در قشر سطحی زمین است که در اثر آن قشر خاکی صلاحیت خود را به عنوان محل رشد و نمو گیاه از دست می دهد.

نمک هایی که به شوره زاری خاک و توقف فعالیت بیولوژی منتهی می گردد، تعداد کمتری را شامل می شوند. این ها از سه کاتیون اصلی مثل سدیم ، منیزیم ، کلسیم و چهار آنیون مثل کلر، سولفات ، کربنات، و بی کربنات است.

مسلما همه نمک ها برای گیاهان زراعی ، اگر هم به غلظت بالا رسند، مضر نخواهند بود. رشد گیاهان به وسیله گچ و آهک حتی با درصد بالا، آسیب نمی بینند.

مسلما همه نمک ها برای گیاهان زراعی ، اگر هم به غلظت بالا رسند، مضر نخواهند بود. رشد گیاهان به وسیله گچ و آهک حتی با درصد بالا، آسیب نمی بینند.

 

اطلاعات اضافی درباره این طرح جابر پایه ششم ابتدایی:
این پروژه به صورت کامل و آماده پرینت توسط دانش آموزان و معلمین و آموزگاران گرامی می باشد. تمامی فایل های این مجموعه قابل ویرایش و در قالب ورد (Word)  می باشند.

لینک دانلود:

نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی رفع شوره زار در خاک

 

نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی رفع شوره زار در خاک

نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی رفع شوره زار در خاک

 

نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی رفع شوره زار در خاک

دانلود نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی رفع شوره زار در خاک
این مجموعه شامل:

پوستر های طرح جابربن حیان در مورد    رفع شوره زار در خاک
تابلوی نمایش طرح جابربن حیان  در مورد    رفع شوره زار در خاک
عکس جابربن حیان در مورد    رفع شوره زار در خاک
مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان    رفع شوره زار در خاک
این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.
قسمتی از طرح جابر پایه ششم ابتدایی رفع شوره زار در خاک
در تشکیل زمین های شور و کویرهای نمک جهان، عوامل بی شماری در طول دوران زمین شناسی تا کنون دخالت داشته اند.

نمک و مبنای آن

شوره زاری یا نمکی شدن زمین ها، عبارت از جمع شدن مقدار معینی از نمک محلول در قشر سطحی زمین است که در اثر آن قشر خاکی صلاحیت خود را به عنوان محل رشد و نمو گیاه از دست می دهد.

نمک هایی که به شوره زاری خاک و توقف فعالیت بیولوژی منتهی می گردد، تعداد کمتری را شامل می شوند. این ها از سه کاتیون اصلی مثل سدیم ، منیزیم ، کلسیم و چهار آنیون مثل کلر، سولفات ، کربنات، و بی کربنات است.

مسلما همه نمک ها برای گیاهان زراعی ، اگر هم به غلظت بالا رسند، مضر نخواهند بود. رشد گیاهان به وسیله گچ و آهک حتی با درصد بالا، آسیب نمی بینند.

مسلما همه نمک ها برای گیاهان زراعی ، اگر هم به غلظت بالا رسند، مضر نخواهند بود. رشد گیاهان به وسیله گچ و آهک حتی با درصد بالا، آسیب نمی بینند.

 

اطلاعات اضافی درباره این طرح جابر پایه ششم ابتدایی:
این پروژه به صورت کامل و آماده پرینت توسط دانش آموزان و معلمین و آموزگاران گرامی می باشد. تمامی فایل های این مجموعه قابل ویرایش و در قالب ورد (Word)  می باشند.

لینک دانلود:

نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی رفع شوره زار در خاک

 

نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی رفع شوره زار در خاک

نمونه طرح جابر ششم ابتدایی درون یک غار

 

نمونه طرح جابر ششم ابتدایی درون یک غار

دانلود نمونه طرح جابر ششم ابتدایی درون یک غار

این مجموعه شامل:

پوستر های طرح جابربن حیان در مورد    درون یک غار
تابلوی نمایش طرح جابربن حیان  در مورد    درون یک غار
عکس جابربن حیان در مورد    درون یک غار
مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان    درون یک غار
این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.
قسمتی ازین مجموعه
 

انواع و شکل‌گیری

شکل‌گیری و توسعه غارها به غارزایی مشهور است. غارهای تحت فرایندها زمین‌شناسی گوناگونی ایجاد می‌شوند و می‌توانند اندازه‌های مختلفی داشته باشند. این‌ها عبارتند از ترکیب فرایندهای شیمیایی، فرسایش در اثر آب، نیروهای تکتونیکی، میکروارگانیسم‌ها، فشار و تاثیرات جوی.

تخمین زده می‌شود که با توجه به فشار صخره‌های بالایی، عمق غارها نمی‌تواند از ۳۰۰۰ متر تجاوز کند.[۲] عمق غارهای کارست بر اساس فرایندهایی که در شکل‌گیری آن‌ها نقش دارد تعیین می‌شود، که با پایه صخره‌های کربنات در ارتباط است.[۳]

بیشتر غارها از حلال پوشی سنگ آهک تشکیل‌شده‌اند.[۴]

غارسنگ در تالار کوه کینگ، در جنوب ولز.

غارهای حلال‌پوشی‌شده

غارهای حلال‌پوشی‌شده رایج‌ترین انواع غارند و این غارها از سنگ‌هایی تشکیل شده‌اند که حل شدنی اند، مانند سنگ آهک، اما می‌توانند از سنگ‌های دیگر نیز تشکیل شوند، از جمله سنگ گچ، دولومیت، مرمر، نمک و گچ فرنگی. سنگ در آب‌های زیرزمینی اسیدی حل می‌شود که از صفحه‌های بستر، گسل‌ها، اتصالات و غیره نشت می‌کنند. در طول دوره‌های زمین‌شناسی ترک‌ها گسترش می‌یابند و غارها و سیستم‌های غاری را ایجاد می‌کنند.

 

اطلاعات اضافی درباره این پروژه جابربن حیان در مقاطع ابتدایی:
این پروژه به صورت کامل و آماده پرینت توسط دانش آموزان و معلمین و آموزگاران گرامی می باشد. تمامی فایل های این مجموعه قابل ویرایش و در قالب ورد (Word)  می باشند.

لینک دانلود:

نمونه طرح جابر ششم ابتدایی درون یک غار

 

نمونه طرح جابر ششم ابتدایی درون یک غار

نمونه طرح جابر پایه پنجم ابتدایی دستگاه عصبی

 

نمونه طرح جابر پایه پنجم ابتدایی دستگاه عصبی

دانلود نمونه طرح جابر پایه پنجم ابتدایی دستگاه عصبی

این مجموعه شامل:

پوستر های طرح جابربن حیان در مورد    دستگاه عصبی
تابلوی نمایش طرح جابربن حیان  در مورد    دستگاه عصبی
عکس جابربن حیان در مورد    دستگاه عصبی
مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان    دستگاه عصبی
این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.
قسمتی ازین مجموعه
 

دیدگاه کالبدشناختی

دستگاه عصبی را از دیدگاه کالبدشناختی به دو بخش تقسیم می‌نمایند، که عبارت‌اند از:

دستگاه عصبی مرکزی: از مغز و نخاع تشکیل گردیده‌است.

دستگاه عصبی پیرامونی: از ۱۲ جفت رشته‌های عصبی مغزی و ۳۱ جفت رشته‌های عصبی نخاع تشکیل گردیده‌است که مغز و نخاع را به سایر قسمت‌های بدن ارتباط می‌دهند. دستگاه عصبی محیطی شامل دو بخش اصلی حسی و حرکتی است. بخش حسی اطلاعات اندام‌های حس را به دستگاه عصبی مرکزی هدایت می‌کند (حس پیکری و حس احشایی)، و بخش حرکتی ارسال پیام عصبی را به اندام‌های حرکتی بر عهده دارد و خود شامل دو دستگاه مستقل می‌شود: دستگاه عصبی پیکری و دستگاه عصبی خودگردان.

دیدگاه کارکردی

از دیدگاه کارکردی سامانهٔ عصبی را به دو بخش تقسیم می‌نمایند:

دستگاه عصبی پیکری:[۲] بخش ارادی سامانهٔ عصبی بوده و به ماهیچه‌های اسکلتی و همچنین ماهیچه زبان عصب‌دهی می‌نماید. برخی از فعالیت‌ها در این دستگاه همچون انعکاس‌های نخاعی، غیرارادی اند.[۱]

 

اطلاعات اضافی درباره این طرح جابر پایه پنجم ابتدایی:
این پروژه به صورت کامل و آماده پرینت توسط دانش آموزان و معلمین و آموزگاران گرامی می باشد. تمامی فایل های این مجموعه قابل ویرایش و در قالب ورد (Word)  می باشند.

لینک دانلود:

نمونه طرح جابر پایه پنجم ابتدایی دستگاه عصبی

 

نمونه طرح جابر پایه پنجم ابتدایی دستگاه عصبی

نمونه طرح جابر پنجم ابتدایی خشکسالی و اثرات آن

 

نمونه طرح جابر پنجم ابتدایی خشکسالی و اثرات آن

دانلود نمونه طرح جابر پنجم ابتدایی خشکسالی و اثرات آن

این مجموعه شامل:

پوستر های طرح جابربن حیان در مورد    خشکسالی ها و اثرات آنها
تابلوی نمایش طرح جابربن حیان  در مورد    خشکسالی ها و اثرات آنها
عکس جابربن حیان در مورد    خشکسالی ها و اثرات آنها
مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان    خشکسالی ها و اثرات آنها
این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.
قسمتی ازین مجموعه
 

خشکسالی کشاورزی :

از دیدگاه کشاورزی زمانی که رطوبت خاک از نیاز واقعی محصول کمتر باشد و منجر به خسارت در محصول شود خشکسالی اتفاق افتاده است.

چون در محاسبه نیاز آبی گیاهان مشخص شده که نیاز آبی آنها باهم متفاوت است بنابراین مفهوم خشکسالی از دیدگاه کشاورزی برای محصولات مختلف یکسان نمی باشد. خشکسالی کشاورزی معمولاً بعد از خشکسالی هواشناسی وقبل از خشکسالی هیدرولوژیک اتفاق می افتد وکشاورزی معمولااولین بخش اقتصادی است که تحت تأثیر خشکسالی قرار میگیرد.

خشکسالی کشاورزی اثرات ویژگیهای مختلف هواشناسی یا هیدرولوژیکی خشکسالی را به این پدیده کشاورزی بویژه کمبود بارش ، اختلاف بین تبخیر و تعرق واقعی و پتانسیل ، کمبود رطوبت خاک، افت سطح آب زیرزمینی یا مخزن و … مرتبط می سازد . نیاز آبی گیاه بستگی به شرایط جوی غالب ، خصوصیات زیستی گیاه خاص ، مرحله رشد آن و خصوصیات فیزیکی و بیولوژیکی خاک دارد .

علایم و نشانه های خشکسالی:

بر اساس آمار و اطلاعات گرفته شده از اداره هواشناسی شهرستان، کاهش بارندگی، افزایش متوسط دمای روزانه و کاهش تعداد روزهای یخبندان در دوره ی ۴۰ ساله اخیر به خوبی گویای وقوع خشکسالی شدید در این شهرستان می باشد.

 

اطلاعات اضافی درباره این پروژه جابربن حیان در مدارس ابتدایی:
این پروژه به صورت کامل و آماده پرینت توسط دانش آموزان و معلمین و آموزگاران گرامی می باشد. تمامی فایل های این مجموعه قابل ویرایش و در قالب ورد (Word)  می باشند.

لینک دانلود:

نمونه طرح جابر پنجم ابتدایی خشکسالی و اثرات آن

 

نمونه طرح جابر پنجم ابتدایی خشکسالی و اثرات آن

نمونه طرح جابر چهارم ابتدایی ستاره شناسی بدون تلسکوپ

 

نمونه طرح جابر چهارم ابتدایی ستاره شناسی بدون تلسکوپ

دانلود نمونه طرح جابر پایه چهارم ستاره شناسی بدون تلسکوپ
این مجموعه شامل:

پوستر های طرح جابربن حیان در مورد    ستاره شناسی بدون تلسکوپ
تابلوی نمایش طرح جابربن حیان  در مورد    ستاره شناسی بدون تلسکوپ
عکس جابربن حیان در مورد    ستاره شناسی بدون تلسکوپ
مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان    ستاره شناسی بدون تلسکوپ
این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.
قسمتیطرح جابر پایه چهارم ستاره شناسی بدون تلسکوپ
در سطح میان ستاره‌ای، میدان‌های مغناطیسی یک نقش کلیدی را در ساختار ستاره بازی می‌کند.با قادر ساختن یک پروتواستار، ممکن می‌کند تا نیروی حرکت زاویه‌دار را تخلیه کند.
در اصل، چرخش پروتواستار آرام می‌شود ولی بوسیله وزنه مغناطیسی مخالف، صفحه بزرگ شده را احاطه می‌‌‌‌کند و این به پروتواستار اجازه می‌دهد تا با جرم بیشتر بدون چرخش مجزای خودش، جذب کردن مواد را ادامه دهد.

در سطح کهکشان، صفحه‌های بزرگ شده در اطراف چاله‌های سیاه به اندازه ستاره، مرمرهایی سیاه بوجود می‌آورند که مواد یونیزه شده داغ را به فضای میان ستاره‌ای متوسط می‌ریزند.

لینک دانلود:

نمونه طرح جابر چهارم ابتدایی ستاره شناسی بدون تلسکوپ

نمونه طرح جابر چهارم ابتدایی ستاره شناسی بدون تلسکوپ

نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی سنگواره ها تاریخ حیاط

 

نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی سنگواره ها تاریخ حیاط

دانلود نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی سنگواره ها تاریخ حیاط

این مجموعه شامل:

پوستر های طرح جابربن حیان در مورد    سنگواره ها تاریخ حیاط
تابلوی نمایش طرح جابربن حیان  در مورد    سنگواره ها تاریخ حیاط
عکس جابربن حیان در مورد    سنگواره ها تاریخ حیاط
مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان    سنگواره ها تاریخ حیاط
این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.
قسمتی ازین مجموعه
 

حدود ۲۳۰۰ الی ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح اولین چرتکه توسط سومری ها مورد استفاده قرار گرفته است . بر اساس  باور قدیمی دانشمندان بابلی، مانند “Carruccio”  چرتکه برای عملیات جمع و تفریق و محاسبات پیچیده مورد استفاده قرار می گرفته است.

در طول امپراطوری هخامنشی ، در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، ایرانیان اولین بار شروع به استفاده از چرتکه کرده اند. در امپراطوری اشکانیان و ساسانیان، پژوهشگران متمرکز بر تبادل دانش و اختراعات با کشورهای دیگر از جمله هند، چین و امپراتوری روم، اقدام نمودند .

RomanAbacus

اولین شواهد باستان شناسی برای استفاده از چرتکه یونانی به قرن ۵ قبل از میلاد باز می گردد. چرتکه یونانی یک میز از چوب یا سنگ مرمر از پیش تنظیم شده با شمارنده کوچک در چوب یا فلز برای محاسبات ریاضی بود. این چرتکه یونانی مورد استفاده در امپراطوری هخامنشی ایران، تمدن اتروسک، روم باستان تا انقلاب فرانسه، در جهان مسیحی غربی است.

 

اطلاعات اضافی درباره این نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی:

این پروژه به صورت کامل و آماده پرینت توسط دانش آموزان و معلمین و آموزگاران گرامی می باشد. تمامی فایل های این مجموعه قابل ویرایش و در قالب ورد (Word)  می باشند.

لینک دانلود"

نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی سنگواره ها تاریخ حیاط

 

نمونه طرح جابر پایه ششم ابتدایی سنگواره ها تاریخ حیاط

دانلود طرح جابر پنجم ابتدایی سیل و علل آنها

 

دانلود طرح جابر پنجم ابتدایی سیل و علل آنها

دانلود طرح جابر پایه پنجم ابتدایی سیل و علل آنها

این مجموعه شامل:

پوستر های طرح جابربن حیان در مورد    تشکیل سنگواره ها
تابلوی نمایش طرح جابربن حیان  در مورد    تشکیل سنگواره ها
عکس جابربن حیان در مورد    تشکیل سنگواره ها
مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان    تشکیل سنگواره ها
این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.
قسمتی ازین مجموعه
 

فسیل ها بقایای جانوران و گیاهان باستانی و ردپاها یا اثرات به جا مانده از موجودات زنده از دوره های زمین شناسی گذشته یا اثرات به جا مانده از هر فعالیتشان هستند. فسیل ها روی همه قاره های زمین پیدا شده اند.

لغت فسیل از لغت لاتین fossilis می آید که به معنی حفر کردن و کاوش کردن است. بیشتر لایه های فسیلی از سنگ های رسوبی به دست آمده اند. سنگ رسوبی سنگی است که از رسوباتی نظیر ماسه، گل و تکه های کوچک سنگ تشکیل شده است . پس از گذشت دوره های زمانی طولانی، این ذرات کوچک فشرده شده اند (متراکم شده اند). اگر فسیلی در میان آنها باشد، این فسیل زیر لایه های بیشتر و بیشتری از رسوب دفن شده است و در داخل سنگ های رسوبی فشرده شده است. لایه های زیرین قدیمی تر از لایه های بالایی هستند.

به عبارت دیگر در شرایطی، گیاهان و حیوانات مرده در زیر خاک دفن می شوند اما فاسد نمی شوند.آب به داخل خاک نفوذ می کند و مواد معدنی از قبیل آهن،سیلیکات و کلسیم را با خود می برند. این مواد دور واطراف گیاهان یا حیوانات مرده جمع می شوند و آنها را به همان صورت حفظ می کنند. با گذشت زمان، مواد شیمیایی فوق سخت می شوند و یک نسخه تقریبا کاملی از حیوان اصلی بوجود می آید. این نسخه را فسیل می گویند.

بنابراین فسیل ها انواع باقیمانده جانورى و گیاهى نظیر جسم حیوانات و استخوان هاى مربوط به آنها ، تنه گیاهان قدیمى و ساختمان شان ، کرمهاى نرم، ستاره هاى دریایى و غیره ( از نقطه نظر تشریحى ) و آثار و مواد به جامانده از آنها نظیر فضولات ، مدفوعات ، تخم ها ( آثار طبیعى ) و اثر لانه ها ، آشیانه ها ، رد پاها ( آثار مصنوعى ) را شامل مى شود و تمامى اینها بطور مستقیم توسط موجودات که در گذشته مى زیسته اند ، بوجود آمده اند .

 

اطلاعات اضافی درباره این دانلود طرح جابر پایه پنجم ابتدایی:
این پروژه به صورت کامل و آماده پرینت توسط دانش آموزان و معلمین و آموزگاران گرامی می باشد. تمامی فایل های این مجموعه قابل ویرایش و در قالب ورد (Word)  می باشند.

لینک دانلود:

دانلود طرح جابر پنجم ابتدایی سیل و علل آنها

 

دانلود طرح جابر پنجم ابتدایی سیل و علل آنها

صفحه قبل 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 صفحه بعد